Výhradní zastoupení – 10 výhod

ruce
Prozradíme vám 10 výhod, které získáte jako majitel nemovitosti, pokud budete svou nemovitost prodávat přes realitní kancelář na základě smlouvy o výhradním zastoupení.

Proč je tento model ve světě (a začíná být i u nás) běžnou praxí? Nese výhody jak pro realitního zprostředkovatele, tak zejména pro prodávajícího.

Více se dozvíte v našem novém článku věnovanému exkluzivním smlouvám u RK.

stahnout_button

1/ Získáte nejvyšší tržní cenu

Díky výhradnímu zastoupení budete mít jistotu, že nemovitost prodáte za nejvyšší možnou tržní cenu. Vysvětlíme si to na opačném příkladu:

Pokud oslovíte více realitních kanceláří, jistě se s nimi dohodnete na ceně, která je z Vaší strany ideální (nejvyšší). Nicméně bez výhradní smlouvy neuhlídáte zlevňování ceny nemovitosti. V praxi to potom vypadá tak, že na jednom a tom samém serveru je daná nemovitost nabízena několika realitními kancelářemi a pokaždé za jinou cenu. Pokud toto uvidí zájemce (a neodradí-li ho rovnou neseriózní nabízení dané nemovitosti), komu myslíte, že zavolá? Tipujete-li, že realitní kanceláři s nejnižší cenou, pak tipujete správně. Zbytečně tak minete nejvyšší možnou tržní cenu nemovitosti, kterou byste díky výhradnímu zastoupení jinak snadno získali. Kupující má totiž v případě nevýhradního zastoupení možnost zvolit si cenu nejnižší, nikoli nejvyšší, jak by bylo optimální pro Vás. A navíc, uvedení různých cen u jedné a té samé nemovitosti nepůsobí profesionálně a nebudí to příliš důvěru. Zájemci často na takovou nabídku ani nereagují, protože tuší, že „tam bude nějaký problém“.

Při výhradním zastoupení se makléř s Vámi vždy domlouvá a případné snížení ceny s Vámi vždy projedná, a to na základě analýzy trhu. Cena se většinou na začátku inzerce dá na nejvyšší možnou hranici (pokud klient nespěchá a nehrozí nějaké nebezpečí v podobě exekuce apod.) a následně se snižuje k reálné tržní ceně. Máte tak jistotu, že nejvyšší možnou tržní cenu neminete.

Tato metoda má ještě jednu výhodu – pokud se Vám stane, že narazíte na zájemce, který chce právě tuto nemovitost a právě v této lokalitě (protože např. ve vedlejší ulici bydlí rodiče a on jim potřebuje být na blízku) a jiná podobná nemovitost v této lokalitě není, pak takovýto zájemce je ochoten zaplatit i vyšší cenu, jen aby nemovitost získal.

Makléř s výhradní smlouvou je Váš spojenec a „kope“ za Vás – vyjednává pro Vás co možná nejvyšší tržní cenu.

2/ Získáte služby nejvyšší kvality

Realitní makléř pracující ve výhradním zastoupení bude mít rozhodně více motivace k tomu, dát si s celým procesem více práce a nainvestovat i více peněz do marketingu a propagace Vaší nemovitosti. Ví, že se mu to vrátí v podobě klienta (zájemce) a že za práci, kterou pro Vás odvede, dostane zaplaceno. Garantujete si tím v roli objednatele služby té nejvyšší kvality. Realitní kancelář si dá více práce s homestagingem, zjišťováním informací o nemovitosti, profesionálním nafocením a dalšími službami. Stávají se z Vás vlastně partneři, kteří mají stejný cíl – prodat Vaši nemovitost.

Pokud trváte na nevýhradním zastoupení, pak makléři Vaši nemovitost sice zainzerují, ale rozhodně nebudou dávat do propagace více peněz, než musí, protože vědí, že hrají spíše na náhodu, zda se jim prodej podaří. Pro makléře s nevýhradní smlouvou je pak Vaše nemovitost jedna z mnoha, na kterou se třeba někdo ozve a třeba to vyjde.

V dnešní době je ještě hodně majitelů nemovitostí, kteří si myslí, že čím více realitním kancelářím svoji nemovitost nabídnou k prodeji, tím lépe – tím se jejich šance na prodej zvětšují. Paradoxně si ale objednávají nekvalitní propagaci a služby a leckdy nevědomky způsobí neprodejnost své nemovitosti, protože zájemce způsobem inzerce odradí.

3/ Získáte služby navíc

Většina realitních kanceláří v případě exkluzivních smluv nabízí i něco navíc. Souvisí to s předešlým bodem. Pokud realitní makléř ví, že je vše v jeho rukách, dá si s prezentací maximální práci a bude se snažit inzerci Vaší nemovitosti v ideálním případě zviditelnit a zvýhodnit před ostatními nemovitostmi.

V praxi tedy může operovat například s 3D návrhypůdorysy, virtuálními prohlídkami, 4K fotografiemi. Může se také postarat o zpracování videoprohlídky (videa), či zařídit například i focení z ptačí perspektivy za pomoci dronu. Výhodou pro Vás bude i inzerce na významných placených realitních serverech a investice do pravidelného „topování“ Vašeho inzerátu, které posune Vaši nemovitost vždy na nejnovější pozice, aby byla stále „na očích“. U některých realitních kanceláří Vám budou schopni připravit i speciální webovou stránku pro propagaci Vaší nemovitosti. Výhoda takové prezentace spočívá v tom, že zde můžete uvést více informací, vyhrát si s grafickou úpravou a to nejdůležitější – pokud klient přijde na takovou stránku, vidí jen Vaši nemovitost a nerozptylují ho konkurenční nabídky. Jednoduše makléř udělá vše pro to, aby prezentaci Vaší nemovitosti zatraktivnil.

4/ Regionální marketing

Pokud svěříte svou nemovitost do rukou jedné realitní kanceláře, udělá pro Vás i regionální marketing. Co to znamená? Je statisticky dokázáno, že pravděpodobnost koupě nemovitosti někým žijícím cca 10-15 km od dané nemovitosti, je vysoká. Sami víte, že pokud někde žijete, na lokalitu si po čase prostě zvyknete. A stejně je to i s potencionálními kupujícími. Často se jedná o lidi, kteří danou lokalitu znají dobře, a proto hledají v okolí. Zatím v lokalitě bydlí v nájemním bytě, nebo pracují. Ve chvíli, kdy se rozhodnou pro vlastní bydlení, často hledají v okolí stávajícího bydliště, ke kterému mají nejen vztah, ale mají zde i společenské či pracovní vazby. Tím lépe pro Vás!

Makléř tedy zajistí, aby se o Vaší nemovitosti na prodej dozvědělo i Vaše okolí. Může to být baner „Na prodej“, či například místní tisk. Vše je třeba zvážit a vybrat vhodnou propagaci.

5/ Propagace na sociálních sítích

Exkluzivní smlouvy nabízejí většinou i výhody obsáhlejší prezentace na sociálních sítích. Inzerce v denním tisku a největších realitních portálech již dnes nestačí, je potřeba být krok napřed. Tím krokem kupředu může být právě prezentace na YouTube, Facebooku, Instagramu, LinkedIn. Možná tomu nebudete věřit, ale pravdou je, že dnes se nemovitosti prodávají i přes tyto sítě a kanály!

Rozšířenou službou může být (nejen na výše uvedených sítích) i SEO optimalizace. O výhodách SEO jsme psali již v našem minulém článku a ve zkratce se jedná o optimalizaci např. natočené videoprohlídky tak, aby byla snadno vyhledatelná ve vyhledávačích (např. Google). V praxi tedy po zadání slov „byt na prodej Modřany“, při správně nastaveném SEO, může být Vaše nemovitost na prvních pozicích výsledků vyhledávání – například formou odkazu na YouTube.com, či jinam.

S výhradní smlouvou můžete mít i tyto služby zdarma, resp. v rámci provize.

6/ Vyšší důvěryhodnost pro kupujícího

Je velmi důležité zajistit, aby se daná nemovitost na každém inzertním serveru objevila maximálně jednou. Zvyšuje to její důvěryhodnost. Bohužel, bez exkluzivní smlouvy takového kýženého stavu jen těžko docílíte. Pokud se objevuje na realitním serveru nemovitost vícekrát (v horším případě za různé ceny!), vzbuzuje to v zájemci pocit nedůvěryhodnosti a pocitu, že s nemovitostí je něco v nepořádku. Zájemce může nabýt dojmu, že nemovitost bude pravděpodobně hůře prodejná a nemá o ni zájem.

7/ Méně Vašeho úsilí při prodeji

Spolupráce s jednou realitní kanceláří Vám také ušetří spoustu času v komunikaci a koordinaci celého procesu prodeje. Veškeré telefony a maily můžete řešit s jednou osobou, nikoli třeba se třemi. Vše tak zabere méně času a Vy si budete také lépe pamatovat, na čem všem (a s kým) jste se domluvili. V případě získání oboustranné důvěry Vám pak spolupráce s jednou osobou může velmi uspořit i čas a práci při organizování prohlídek. Při hledání ideálního kupujícího můžete vše nechat na makléři, případně mu svěřit i klíče od nemovitosti (ve které již nebydlíte a máte ji třeba na dojíždění i daleko) a nemusíte tak při každé plánované prohlídce řešit předání klíčů. Ušetřený čas tak můžete věnovat své rodině nebo koníčkům.

Makléř je vlastně takový koordinátor celého procesu prodeje a Vaší pravou rukou při řešení všech obtížných situací.

8/ Lepší organizace prohlídek a jednoznačná zpětná vazba

Pokud prodáváte nemovitost, ve které bydlíte, jistě oceníte právě výhradní spolupráci, kdy 1 makléř organizuje všechny zájemce na jeden, nebo max. dva prohlídkové dny za týden (dle množství zájemců) a tudíž Vám neproudí bytem zájemci každý den, po každé s jinou RK.

Jistě se s námi shodnete i na tom, že je důležité vědět, proč jednotlivé prohlídky byly neúspěšné, bez následné koupě. Budete chtít mít přehled o tom, kdo na prohlídky Vaší nemovitosti chodí a jak probíhaly. Při exkluzivním zastoupení se zpětná vazba od klientů vyžaduje a Vy se tak můžete dozvědět reálné důvody, proč klient neakceptoval cenu či co jiného mu bránilo v koupi. Budete přesně vědět, kdo reálně na prohlídky chodí. Také se vyhnete tomu, že by stejný zájemce šel na prohlídku Vaši nemovitosti zbytečně dvakrát (ano, i to se stává), případně aby po zjišťování informací o nemovitosti zjistil, že na prohlídce již byl – jen v inzerátu předtím vypadala jaksi jinak a byla za jiné peníze.

9/ Nic neriskujete

Pokud svěříte svou nemovitost více zprostředkovatelům, případné nálepky „ležáku, co nikdo nechce“ se už potom nemusí Vaše nemovitost zbavit. S realitní kanceláří často ani smlouvu nepodepíšete, nebo podepíšete maximálně smlouvu o výši provize.

Oproti tomu v případě výhradní smlouvy máte jasně písemně dán rozsah služeb, i jejich frekvenci. Smlouvu uzavíráte většinou na dobu určitou (nejčastěji 3 – 6 měsíců). Máte tak jistotu, že po tuto dobu bude realitní společnost dělat maximum pro to, aby se nemovitost prodala. Moc dobře ví, že pokud byste nebyli s její prací spokojeni, smlouvu nemusíte prodloužit, můžete jít k jiné RK. Právě proto udělá realitní kancelář mající od Vás exkluzivitu maximum pro Vaši spokojenost.

Navíc je dnes běžné, že realitní kanceláře spolupracují, tzn. Vy uzavřete výhradní smlouvu s 1 RK, ale zájemce může přijít i od jiné RK, s kterou se Váš makléř podělí o provizi. Neriskujete tedy, že podpisem výhradní smlouvy u jedné RK se připravíte o případného klienta z jiné RK a zároveň máte profesionální propagaci a makléře, který vše zorganizuje.

10/ Spolupráce s profesionály

Ve světě jsou exkluzivní smlouvy běžnou záležitostí. Někde dokonce ani již nelze uzavřít smlouvu s více zprostředkovateli. Státy se tak snaží chránit nejen práva prodávajících (snaží se zabránit „realitní divočině“), ale i realitních kanceláří. Ty díky exkluzivním smlouvám mají v podstatě jistotu (pokud se nemovitost prodá), že za svou práci dostanou zaplaceno. Klienti mají na druhou stranu jistotu, že mohou očekávat profesionální servis. Je to tedy ve světě běžná praxe.

U nás v ČR je stále možnost svěřit se do rukou více realitních makléřů. Není to ale ta nejlepší cesta. Každý realitní makléř, který chce pro klienta to nejlepší, by měl být schopný klientovi vysvětlit výhody výhradního zastoupení a neškodit mu tím, že několikanásobnou inzercí mu ztěžují prodej, příp. prodají za nižší cenu.

Ti nejlepší makléři dnes své služby provozují výhradně na základě exkluzivních smluv, protože chtějí odvádět profesionální službu na úrovni a nikoli hrát na náhodu.

Když to tedy shrneme, již víme, že nemovitosti nabízené ve výhradním zastoupení se obvykle prodají za vyšší cenu. Realitní makléř při výhradním zastoupení udělá vše, co je v jeho silách. Pro prezentaci nemovitosti udělá taktéž maximum a vy získáte služby navíc. Má totiž jistotu, že o peníze vložené do reklamy a nejmodernějších technik prezentace nemovitosti nepřijde proto, že mezitím nemovitost prodá jiná RK. Bude tak ochotněji investovat čas i peníze do propagace nemovitosti.

Kromě peněz ušetříte i čas, jelikož se o chod prodeje nebudete muset tolik intenzivně starat.

Nesvěřujte svou nemovitost do nabídky více realitních kanceláří, pokud si nechcete vědomě snížit šance na výhodnější prodej. Dříve nebo později se stanete středobodem konkurenčního boje o prodej mezi jednotlivými makléři. Možná nemovitost pod tlakem sice rychleji prodáte (ani to není rozhodně pravidlo, naopak tím někdy prodejnosti můžete i uškodit), ale pravděpodobně za nižší cenu než v případě výhradního zastoupení.

Rozhodli jste se při prodeji nemovitosti pro spolupráci s jednou realitní kanceláří? Jako profesionálové s mnohaletou tradicí nabízíme širokou škálu služeb, včetně moderní nadstandardní prezentace nemovitosti, například:

  • využíváme INTELIGENTNÍ ONLINE MARKETING
  • virtuální prohlídky 360°
  • homestaging včetně zapůjčení nového nábytku
  • profesionální fotografie
  • videoprohlídky 4K včetně dronu
  • YouTube, Facebook, Instagram
  • propagace na prvních stranách Google (SEO), a jiné…
stahnout_button

 

Podívejte se na naše pozitivní reference od našich klientů. Kontaktujte nás, domluvte si nezávaznou konzultační schůzku a ukázku našich služeb. Předvedeme Vám, co vše pro Vás umíme zařídit. Těšíme se na viděnou!

Komentáře