Proměny nemovitostí před prodejem

proměny nemovitostí před prodejem

Ať už jste makléř nebo majitel nemovitosti, který prodává nemovitost sám na vlastní pěst, oba máte stejný zájem. Prodat nemovitost za nejvyšší možnou cenu. Pokud vás zajímá, jak je možné toho dosáhnout, jste ve správném článku, kde vám poradíme detaily, které nestojí tolik, ale mohou vám pomoci k vyšší ceně za vaší nemovitost.

Úvodem bychom také chtěli zdůraznit, že tento článek je pouze informativní. Ne vždy se vyplatí investovat peníze do všech zmíněných prvků, které by vám následně nemuseli přinést vyšší prodejní cenu. Zároveň se nejedná o návrh na celkovou rekonstrukci. Je důležité poradit se s odborníky nebo s námi, kdy vám můžeme poradit, co vše je potřeba upravit. Mnohdy stačí opravdu málo a i vy dokážete zázraky. Pojďme na to.

stahnout_button

Jak zvýšit cenu o několik desítek tisíc?

První krok – Všechno nepotřebné musí pryč!

Celý proces je velice jednoduchý a vše začíná u vás doma. Nejprve je nezbytné vystěhovat nepotřebný nábytek a nepotřebné věci, odvést je, aby byl váš interiér vzdušný a bylo v něm místo pro přípravu home stagingu. Poté, co se vše nepotřebné odveze, budeme mít možnost pustit se do dalšího kroku.

Na obrázku je vidět, že změna kuchyně umí divy! Stačilo vyklidit starý nábytek, který byl jen z části kuchyní a nahradit jej kuchyní novou, která bytu okamžitě změnila celý první dojem. Jak na vás proměna působí?

Druhý krok – Malování, natírání a malé opravy

Mnohdy si to ani neuvědomujeme, ale interiér a to, jak se na něj díváme tvoří velký vliv na to, co prodáváme. Snažme se tedy na interiér dívat pozorněji.

Může to být malá prasklinka na zdi (nemá vliv na statiku, ale může se vytvořit sedáním domu), která bude iritovat zájemce na prohlídce nebo chybějící lišta vedle dveří, kterou jste nestihli dokoupit. Věc, která pro vás může být i tou sebemenší hloupostí, pro zájemce může být naprostou katastrofou, kterou jste jako předchozí majitelé mohli vyřešit.

Vrhneme se tedy do oprav. Začneme tím, co je nutné a na oko viditelné. Vymalovat nejlépe na bílo a sjednotit tak všechny stěny. Zaměřme se na detaily, ať už jsou to rozbité dveře nebo cokoli, co v domě zůstane, pořídíme nové.

Podlahy. Pokud si myslíte, že si na prohlídce nikdo nevšimne vyboulené podlahy nebo fleků na ní, mýlíte se. Kupci obvykle zkoumají a prohlížejí vše, co vy na první dobrou neuvidíte. Škrábance a další věci neovlivníte, prasklou dlažbu také ne, ale můžete ji vyměnit. Mnohdy se dá lino vyměnit za jiný typ podlahy nebo stačí odstranit starý koberec, aby podlaha působila vzdušně.

K tomu patří i prahy ke dveřím nebo lišty k podlaze. Jedno bez druhého sice bez sebe funguje, ale nevypadá to hezky. Zbytečnými nedostatky můžete nemovitosti i ublížit a udělat ji zbytečně starší. Kupující obvykle dopředu přemýšlejí i o dalších investicích, se kterými budou v budoucnu muset počítat. Proto se snažme dům omladit a ozvláštnit.

Okna jsou samostatnou částí, kterou bychom mohli řešit dlouho. Pokud se jedná pouze o prodej nemovitosti a ne rekonstrukci, dřevěná okna natřeme, popřípadě umyjeme, aby se leskla a nebyla plesnivá. To obvykle bývá problém v koupelnách.

Jestliže se někde nachází zlomená rukojeť, tak je dobré ji připevnit nebo případně pořídit novou. To samé platí u různých stínítek nebo rolet. Pokud je máte zničené a nevypadají hezky, je na zvážení, zda nebude lepší je odstranit. Nikdo nechce kupovat nemovitost s žlutými roletami.

I chodbička v bytě nemusí působit starým dojmem. Je to první místnost, kterou návštěvníci uvidí a díky ní si mohou udělat celkovou představu o bytě. Je důležité, aby první dojem byl od začátku kladný a proto oprava chodbičky může být elegantním řešením.

Chybějící lustr můžete zakoupit, ty nejlevnější stojí v ikee okolo 50 korun, což není taková velká investice a rozhodně se nám to vyplatí. Světlo je při prodeji nemovitosti důležitá věc a rozhodně není radno ji opomíjet. Vytvoří příjemnější pocit v místnosti a může ji opticky zvětšit při správném zvolení světel. Při prodeji nemovitosti platí heslo “Čím více světla, tím lépe!”.

Oko klame jako první

Pokud jste majitelem domu, ve kterém jste strávili několik let a vyrůstali v něm, mnohdy si nemusíte všimnout některých detailů, které mohou být zásadní při prodeji nemovitosti. Pokud si odjakživa pamatujete, že byly špatné podlahy, křivé a špatně položené, časem si na ně zvyknete a už vám to ani nepřijde nějak divné. Ovšem pro budoucího majitele, který bude chtít hned bydlet, to může být velký problém.

Tyto detaily mohou být mnohdy kamenem úrazu, kdy vaše nemovitost, nebo spíše její hodnota, může klesnout v řádu několika tisíc, někdy i stovek pokud se jedná o více částí. Jestliže se na některé úpravy necítíte, můžete si zavolat na pomoc firmy, které se na tyto práce specializují a pomohou vám proměnit váš dům v zajímavější a lákavější pro budoucího kupce.

Ideální situace je ta, kdy k vám přijde na prohlídku zájemce o vaši nemovitost, zamiluje se do ní a vy mu ji prodáte za cenu, kterou si myslíte, že je adekvátní. Bohužel je to zmíněná ideální situace, do které se dnes dostanete spíše výjimečně, pokud dopředu nezvolíte správné kroky.

Navíc se na internetu dá někdy dohledat několik podobných nemovitostí té vaší a pokud nezaujme na první dobrou, obvykle nemá tak velkou šanci.

Na první pohled musí působit nemovitost důstojně a stabilně, pokud to není nemovitost určená k demolici. Řešením však není kamufláž zásadních nedostatků, které by posléze mohly mít kritické následky, ale spíše zvelebení nemovitosti v líbivější.

Třetí krok – Úklid

Za zmínku určitě stojí, že základním kamenem a úspěchem k prodeji je mít uklizeno. Nikdo nechce vstoupit na prohlídku, uvidět mastná okna, přes které není vidět ven. Stejně tak špinavý záchod nebo neuklizený sprchový kout. Nezapomínejte, že zájemci mají oči všude a ačkoli si sami posléze uklidí nemovitost, nevypadá to jako dobrá vizitka pro vás.

Když říkáme všude, tak opravdu všude. Otřít termostaty v místnostech, současně i vypínače, kterých si všimne zaručeně každý, kdo bude vstupovat do prázdné místnosti. Je dobré zkontrolovat i okna, zda nejsou na některých místech plesnivá při otevření. Může se stát, že budeme muset větrat před samotnou prohlídkou a nikdo nechce vidět okna, co jsou při otevření plesnivá nebo plná much.

A když už se držíme mušek, je jasné, že i mušky z lustru a prach s pavučinami by nikoho neokouzlil, proto se postaráme i o ten. Mnohdy totiž, pokud vstoupíte do místnosti se zajímavým lustrem, vás okamžitě zaujme a to by mohl být kámen úrazu.

Důležité je také umýt dveře a konkrétně i kliky, popřípadě promažeme. Nic nezkazí prohlídku tak jako nepříjemný zvuk vrzajících dveří. Nemovitost pak může zbytečně působit zanedbaně.

Někdy jsou i místa například za záchodem nebo pod umyvadlem pod bedlivým zrakem budoucích majitelů a proto nezapomínáme na sebemenší detail. Pokud se vám pod tou tíhou všechno, co musíte uklidit podlamují kolena, zavolejte na tyto práce odborníky. Některé firmy za vás udělají veškerou práci, uklidí nemovitost a mohou ji i vyklidit, aby zde nebylo moc zbytečných věcí.

Pak už na řadu přicházejí klasické detaily jako je zametání a úklid balkonu nebo lodžie. Popřípadě vyklizení garáže nebo sklepa. Obvykle bývá sklep velkou výhodou při prodeji nemovitosti, proto na něj při vyklízení myslete. Někteří zájemci při prohlídce opravdu vyžadují vidět sklep, který náleží například k bytu. Správnou přípravou zamezíme nespokojenosti na prohlídce.

Nemovitost uklidíme a připravíme před prohlídkou tak, aby to vypadalo, že se jedná o hotelový pokoj, ne nemovitost, v níž někdo ještě bydlí nebo nedávno bydlel.

Čtvrtý krok – Homestaging

Pokud máme všechny detaily hotové, můžeme přejít na sladění interieru. Každý má sice jiný vkus, ale pokud se budeme řídit jednoduchými pravidly, o kterých jsme psali v našem článku, neprohloupíme. Naopak můžeme nemovitost opticky zvětšit nebo zútulnit. Mnohdy se vyplatí investovat do home stagingu, o kterém nalezneme více informací výše ve zmiňovaném odkazu.

Právě díky home stagingu je možné z prázdné místnosti vytvořit pro oko lahodící představu, jak může nemovitost v budoucnu vypadat. Záleží jen na tom, zda chcete aby cena za vaši nemovitost byla co nejvyšší za použití více postupů k prodeji nemovitosti.

Pátý krok – Exteriér dělá divy

V interiéru toho může být k úpravám opravdu hodně, ale mnohdy je právě exteriér tou horší vizitkou než interier. Pokud prodáváte starší statek nebo nějakou větší usedlost, obvykle se tam najde spousta věcí, které patří do sběrných dvorů nebo do popelnice. Plná stodola nebo půda bývají strašákem všech, kteří chtějí prodat v blízké budoucnosti svou nemovitost.

To je bohužel práce navíc, kterou musíte udělat, aby dům vypadal dobře a prodal se za vyšší cenu. Případně si můžete najmout firmu. Pojďme se ale podívat na celkový pohled.

Přijíždíme k domu, kde se nachází příjezdová cesta a přímo nad ní roste strom, takže někdo s vyšším autem by mohl mít potíž. Zároveň při příjezdu není vidět samotný dům. Barbara Schwarz, zakladatelka home stagingu sama říká, že co není vidět, nelze prodat.

Proto i strom, který zakrývá velkou část domu nebo je dokonce nebezpečně blízko něj, necháme buď pokácet nebo ořezat větve, které by mohli v budoucnu způsobit škody.

Dbáme na dojem zvenčí a proto i brána, ze které se odlupují kusy staré barvy nemusí být lákavým uvítacím výborem. Při příchodu na zahradu je zde několik ukazatelů a možností.

V případě, že prodáváte nemovitost a může se jednat o starší stavbu, fasáda není úplně dokonalá, ale záleží jak moc. V případě, že se jedná pouze o malé detaily na fasádě, můžete ji upravit a přispět tak k lepšímu vzhledu nemovitosti. Pokud se jedná o velký zákrok – stará budova, špatná fasáda, tak nezoufejte. Budoucí majitel určitě ví, co obnáší zakoupení staršího domu. A pokud ne, určitě si potřebné informace sám zjistí.

Nikdo nechce na zahradě vidět něčí život, čili pokud máte ještě zbytky Felicie a Favorita, rozhodně tím nenalákáte návštěvníky, možná skoro sběratele. Zbytečný odpad je dobré odvést nebo pokud je to možné, uklidit. Věci zorganizujeme.

Může se stát, že prohlídky začnou dříve než se vystěhujete kompletně (mnohdy se jedná o situaci, když majitel potřebuje peníze co nejdříve), označte nebo informujte makléře o tom, co zůstává a co ne. Cílem každého makléře je pomoci vám v jakékoliv životní situaci.

Popřípadě poukázat na věci, které jste ochotni prodat, pokud by o ně měl zájemce o nemovitost zájem. Mnohdy to může ulehčit i stěhování. V případě, že ale nevíte, kam přesunout všechen nábytek, protože nemáte ještě přesně stanovené, kde budete bydlet, využijte služeb, kde můžete svůj nábytek vložit do vlastní koje a tak můžete být bez starostí. Stačí platit nízké měsíční nájemné podle prostoru, který opravdu využijete. Neplatíte tedy za zbytečně velkou koji, která by pro váš nábytek byla zbytečně velká.

Šestý krok – Zvelebení exterieru

zdroj: chatar-chalupar.cz

Pokud se jedná o nemovitost, kde je například pouze bahno, levnou variantou je zasadit trávu. Je jasné, že nevyroste přes noc, ale pokud máte tu možnost, využijete ji nebo to udělejte ještě před samým prodejem. Tráva totiž doladí příjemný pocit, který zaujme a oku lahodí než rozblácený dvůr o dost více. Nikdo nechce bydlet vedle betonového placu, kde není ani kousek trávy. Budou to plusové body a zájemců bude více.

Jestliže se vám záliba v sázení a upravování zahrady ještě před prodejem zalíbí, nechejte si vybudovat nebo vybudujte například zahradní jezírko. I to doladí příjemný dojem a zútulní celou zahradu. Pokud se na vašem pozemku nachází pes, určitě dejte pozor na to, aby na prohlídkách byla zahrada v pořádku. Je srozumitelné, že se to nedá stoprocentně ohlídat, ale pokud nebude zahrada úplně v pořádku, zbytečně si uškodíte.

Lidé jsou na zvířata více vázanější a mohlo by to působit jako že prodáváte množírnu, kde všude kam se podíváte jsou psí exkrementy. Toto by mohlo zapříčinit velkou negativní emoci a mnozí by už nemuseli jít ani dál a odešli by. To přece při prodeji nechcete!

Vždy je důležité zvážit prvky, které jsou podstatné a které ne. Mnohdy stačí investice do pár stovek, někdy je to investice větší. Rozhodně při výběru detailů nebo prvků, které budou muset být opraveny nebo nahrazeny zvážíme, zda je možnost opravou daného prvku zvýšit cenu nemovitosti. Pokud se jedná o starý dům, je srozumitelné, že nebudete dělat kompletní rekonstrukci nemovitosti.

Ale co můžete je investovat do menších detailů jako je sekání trávy, případné odvlhčení nemovitosti před prodejem (ať už jen větráním nebo různými prostředky, nemyslíme tím podřezání zdiva) nebo novějších vchodových rozbitých dveří, přes které vidíte skrz.

I exteriér může být krásně naaranžovaný tak, aby vypadal lákavě. Může se jednat o květiny, hezké truhlíky nebo například nově vytvořenou skalku s květinami, která bude celým gró exteriéru. Ne vše musí být dokonale uklizeno bez jakékoli výzdoby. Ta naopak v souhře barevných květů může být lákavější a zajmout pozitivně více zájemců.

Elegantním způsobem může být i upravená cesta k domu, můžeme ji vysypat malými kamínky nebo vylepšit venkovní dlažbou, která vyřeší například problémy s bahnitou cestou k domu. Nejen že bude vypadat hezky, ale návštěvníci to velmi ocení na prohlídce nemovitosti v deštivý den.

Zajímá vás o kolik můžete zvýšit svojí prodejní cenu nemovitosti? Podívejte se na celý proces, který vás může čekat v případě, že se rozhodnete pro proměnu nemovitosti …

Exterier bytu nebo pozemku?

Je celkem logické, že pokud prodáváte byt nebo pozemek, nemáte na něm téměř co změnit. Výhodou pozemku může být například srovnání pozemku, ale nemusí to nutně znamenat navýšení konečné částky za nemovitost. Co se týče bytu, jen těžko budeme běhat okolo bytového domu a uklízet nepořádek, který tam neposlušní puberťáci naházeli.

V těchto případech bohužel nemáte tak volnou ruku v úpravě exteriéru, ale přeci jen můžete vyčistit venkovní zvonek i vypínač vedle svých dveří, případně dát před prah rohožku, o kterou si budoucí návštěvníci očistí boty před vstupem do bytu. Pokud už od začátku budeme chtít hrát na city a někdy se to opravdu vyplatí, můžeme použít nápisy Home nebo Domov, který bude pozitivně působit na návštěvníky.

stahnout_button

Budou si připadat tak, že při výběru nového bytu nebo spíše domovu, i když jich v ten den navštíví pět, tento by mohl být ten jejich a to už je velká naděje, že se k vám vrátí. Zároveň můžete použít příjemnou vůni před prohlídkami nebo využít vonné tyčinky k dotvoření příjemného okamžiku.

Také můžete využít i příjemné relaxační hudby, která dokončí práci za vás. Prohlídky budou příjemnější pro každého příchozího. Můžete využít celou škálu osvěžovačů vzduchu nebo difuzérů, které provoní nemovitost a to i v případě, když na prohlídkách nebudete.

Lidská mysl je zajímavá a pokud si návštěvník zapamatuje vůni, která byla cítit ve vašem domě, pokaždé, když ji někde mimo váš dům ucítí, vzpomene si na právě tu prohlídku ve vašem domě. Můžeme to využít k dobru!

Doufejme, že jste našli nějaké tipy, které můžete ve vaší nemovitosti použít a inspirovali jste se v některých zmíněných bodech. Ne každá investice bude nutně znamenat zvýšení ceny nemovitosti a proto pečlivě zvažte nebo se s námi poraďte, do čeho je dobré investovat.

Pokud budete potřebovat poradit s odhadem tržní ceny nemovitosti, rádi vám pomůžeme a pokud uvidíme nemovitost naživo, můžeme pomoci i s určením prvků, které by měly být opraveny a které zvýší cenu nemovitosti.

Přečtěte si náš článek o home stagingu a zjistěte, do čeho se vyplatí investovat a co je dobré upravit před samotným prodejem!

Rádi byste vaši nemovitost prodali za co nejvyšší možnou tržní cenu a zároveň byste chtěli využít proměnu nemovitosti? Rádi vám s tím pomůžeme a poradíme. Nemovitost se musí zájemcům především emotivně líbit …

Komentáře

Přidat komentář