ROADTRIP SRDCEM BALKÁNU

Vítáme vás na začátku našeho dobrodružství, které nás zavede k srdci Balkánu, do země bohaté na historii, kulturu a neokouzlitelnou přírodu – Bosny a Hercegoviny. Představte si, jak se ranní slunce probouzí nad strmými horami, zatímco vy se pomalu probouzíte ve svém obytňáku, připraveni objevit neznámé. Tento článek vás vezme na roadtrip obytňákem přes Bosnu a Hercegovinu, který je tak mnohostranný, že se zamilujete do každé jednotlivé zastávky. Připojte se k nám a objevte divokou krásu a autentický životní styl tohoto často opomíjeného balkánského klenotu.

stahnout_button

Jakým obytňákem projedeme Bosnu a Hercegovinu?

Naše nadcházející cesta bude opravdu komfortní díky obytnému vozu Carthago. Tento luxusně vybavený vůz je ideální pro čtyři osoby a nabízí vše potřebné pro pohodlné cestování po celý rok. Vybavený plynovým topením, klimatizací a plně zařízenou kuchyní s velkou lednicí a mrazákem, nám umožní vychutnat si každou chvíli na cestě. Moderní technologie, jako parkovací kamera, GPS navigace a 32″ LED televizor, nám zajistí hladký průběh cesty. Solární panel a střešní markýza se postarají o maximální pohodlí během kempování. Pokud si chcete tento vůz půjčit, stačí se podívat na https://www.pujcitobytnyvuz.cz/rezervace/.

Cesta

Naše cesta začíná v Praze, odkud nás čeká cesta přes rozmanitou krajinu a města jako Vídeň, Graz a Maribor, až se dostaneme do chorvatského Záhřebu. Zde začíná naše cesta po okružní trase, která nás zavede do hlavního města Sarajevo, národních parků a následně podél nezapomenutelných míst této fascinující země. Poté se vrátíme zpět do Chorvatska, kde navštívíme krásnou Pulu. Naše roadtripové dobrodružství se uzavře návratem do Grazu, Vídně a nakonec do Prahy.

Vytvořili jsme pro Vás seznam poplatků na této celé cestě (dálniční známky, mýtné …)

• Rakousko
      • V Rakousku je používání dálnic a rychlostních silnic pro vozidla do 3,5 tuny zpoplatněno pomocí dálničních známek (vignette).
      • Můžete si vybrat mezi fyzickou nálepkou nebo digitální verzí, přičemž obě varianty musí být zakoupený před vjezdem na zpoplatněné úseky.
    • Ceny dálničních známek pro rok 2024:
      • Osobní auta (do 3,5 tuny):
        • Roční: 96,40 €
        • Dvouměsíční: 28,90 €
        • Desetidenní: 11,50 €
        • Jednodenní (pouze digitální): 8,60 €

Známky jsou k dispozici online na ASFINAG shop a na různých prodejních místech, jako jsou čerpací stanice a pošty​ (ASFINAG)​​ (OesterreichGV)​​ (Austria Travel Guide)​.

• Slovinsko: dálniční známka
    • Na Slovinsku je pro motocykly a vozidla do 3,5 tuny na většině dálnic a rychlostních silnic povinná elektronická dálniční známka (e-vinjeta).
    •  Známky jsou vázány na registrační značku vozidla a lze je zakoupit online nebo na čerpacích stanicích.
    • Ceny e-vinjet pro rok 2024:
        • Týdenní: 32 €
  • Měsíční: 64,10 €
  • Roční: 235 €

Známky musí být zakoupený před vstupem na zpoplatněnou silnici, jinak hrozí pokuta 300–800 €. Tunel Karavanke je zpoplatněn zvláštním mýtem 7,80 €​ (Tolls.eu)​​ (THE Slovenia)​​ (THE Slovenia)​.

• Chorvatsko: Mýtné brány
    • Příklady cen mýtného pro osobní auta (kategorie I):
      • Zadar (západ) – Zagreb (Lučko): 16 €
      • Zadar (západ) – Split (Dugopolje): 8 €
      • Rijeka – Zagreb: 9,20 €
    • Kategorie vozidel a ceny:
  • Motocykly (IA): Levnější sazby, např. 4,30 € za úsek Vrata na dálnici A6.
  • Osobní auta (I): Např. 9,80 € z Zadar do Zagreb (Lučko).
  • Vozidla nad 1,9 m (II): Vyšší sazby, např. 25,60 € za stejný úsek.
  • Možnosti platby:
    • Mýtné můžete zaplatit v hotovosti nebo kartou přímo na mýtných branách. Existuje také možnost využití systému elektronického mýtného (ETC), který nabízí slevy pro časté uživatele​ (Tolls.eu)​​ (Gov.hr)​​ (autowill-rentacar.hr)​.
    • Podrobné informace o mýtném naleznete na oficiálních stránkách chorvatských dálnic, například HAC.hr a Bina-Istra.

• Bosna a Hercegovina:
      • V Bosně a Hercegovině se mýtné vybírá na vybraných úsecích dálnic, zejména na dálnici A1. Platba mýtného závisí na délce úseku a typu vozidla. Níže jsou uvedeny některé příklady cen mýtného pro osobní automobily (kategorie I):
      • Příklady cen mýtného:
        • Svilaj (HR/BA) – Odžak (8 km): 2,50 KM (asi 1,30 €)
        • Sarajevo Sjever – Zenica Sjever (60 km): 14,00 KM (asi 7,20 €)
        • Sarajevo Zapad – Tarčin (16 km): 5,00 KM (asi 2,60 €)
        • Međugorje – Ljubuški (7 km): 2,50 KM (asi 1,30 €)
    • Možnosti platby:
  • Mýtné lze platit v hotovosti (v místní měně BAM nebo eurech), kreditní kartou nebo prostřednictvím systému elektronického mýtného ACC, který umožňuje snadnější a rychlejší průjezd mýtnými branami. Systém ACC nabízí uživatelům 20% bonus při dobíjení kreditu​ (Tolls.eu)​​ (Tollster.ro)​.

TIP PRO VÁS!

Doporučujeme si také stáhnout aplikaci do telefonu Park 4 night, ve které najdete spoustu hezkých míst, kde s karavanem, nebo obytným autem můžete na noc zaparkovat.

Nyní ale už hurá na dobrodružství s obytňákem…

1. DEN

První den si uděláme zastávku u Plivského jezera, konkrétně v Auto camp “Plivsko jezero”. Kemp je placený a stojí 8 euro na noc pro Váš obytňák! Další výhodou tohoto kempu kromě ceny, je jeho poloha… k Plivskému jezeru pouze 2 km a do historického města Jajce 6 km.

Město Jajce a Plivsko jezero

Historické město Jajce je známé svým impozantním vodopádem, kde se řeka Pliva vlévá do řeky Vrbas. V blízkosti města se nachází také Plivsko jezero, které je oblíbeným místem pro odpočinek a vodní sporty. Jajce je také unikátní tím, že zde najdete dobře zachovalé středověké opevnění a královský hrad, který sloužil jako poslední sídlo bosenských králů.

Po odpočinku u jezera se naším obytňákem přesuneme do 70 km vzdáleného města Visoko, kde se nachází takzvané Bosenské pyramidy, které jsou stále obestřeny tajemstvím a kontroverzemi. Ačkoliv jejich pravost je předmětem debat, přilákaly pozornost archeologů a turistů z celého světa. Návštěvníci zde mohou prozkoumat podzemní tunely a údajné pyramidy!

U pyramid budeme zůstavat i přes noc, místo na přespání jsme si opět vybrali přes aplikaci park4night, na výběr je jich v okolí několik.

2. DEN

Další den se přesouváme do města Sarajevo.  Čeká nás zde procházka po Starém Městě (Baščaršija): Tato historická čtvrť vás okouzlí svými dlážděnými uličkami, rušnými trhy a malebnými budovami. Navštívili jsme také mešitu Gazi Husrev-bega, jeden z nejvýznamnějších islámských monumentů v zemi, a nezapomněli jsme se zastavit u ikonické dřevěné kašny Sebilj.

V odpoledních hodinách jsme se přesunuli do Národního parku Sutjeska. Začali jsme v pralese Perućica, kde nás okouzlily staré stromy a majestátní vodopád Skakavac. Poté jsme se vydali na túru údolím řeky Sutjesky, kde jsme si užívali klidné procházky podél křišťálově čisté řeky a krásné výhledy na okolní krajinu.

Navštívili jsme také památník bitvy na Sutjesce, který nám připomněl důležité momenty z druhé světové války. Na závěr dne jsme si našli klidné místo u řeky, kde jsme relaxovali a nasávali atmosféru tohoto nádherného parku. Nedaleko jsme si našli i kemp, kde jsme strávili další noc. Máme pro Vás tip na camp Drina.

3. DEN

Třetí den naší cesty obytným vozem začal v malebném městečku Klinje. Toto klidné místo, obklopené krásnou přírodou, nám poskytlo ideální podmínky pro ranní procházku kolem jezera Klinje. Po vydatné snídani v našem pohodlném obytňáku jsme vyrazili směrem k Mostaru.

Mostar, známý svým ikonickým starým mostem, nás okouzlil svou historickou atmosférou a kulturním bohatstvím. Procházka po starém městě, s jeho úzkými uličkami a tradičními kamennými domy, byla nezapomenutelným zážitkem. Po obědě v jedné z místních restaurací jsme se vydali na další úchvatné místo – Vrelo Bune.

Vrelo Bune, pramen řeky Buny, je domovem fascinujícího Dervišského kláštera, který je vytesán přímo do skály. Tento malebný kout Bosny a Hercegoviny nám poskytl dokonalé zázemí pro večerní relaxaci u řeky.

Pro náš nocleh jsme zvolili krásné místo s výhledem na město!

(www.park4night.com)

TIP K NÁVŠTĚVĚ:

Město Medjugorje

Medjugorje je malé město v Bosně a Hercegovině, známé díky zjevením Panny Marie, která se zde údajně objevila v roce 1981. Od té doby se stalo významným poutním místem pro katolíky. Každoročně sem proudí miliony poutníků, kteří navštěvují kopec zjevení Podbrdo a horu Križevac s velkým betonovým křížem. Hlavním centrem duchovního života je kostel svatého Jakuba, kde se konají bohoslužby a setkání. Medjugorje je místem, kde lidé hledají duchovní obnovu a nacházejí klid a inspiraci.

4.DEN

Naše dobrodružství obytným vozem pokračovalo čtvrtým dnem, kdy jsme navštívili několik dalších nádherných míst v Bosně a Hercegovině. Ráno jsme vyrazili z Mostaru směrem k vodopádům Kravica, které jsou jedním z nejkrásnějších přírodních úkazů v regionu.

Kravica

Vodopády Kravica, nacházející se na řece Trebižat, jsou skutečným přírodním klenotem. Tento 25 metrů vysoký vodopád vytváří malebnou lagunu, kde jsme si užili koupání a relaxaci. Oblast je vybavena piknikovými místy, což nám umožnilo vychutnat si oběd v přírodě. Pro cestovatele s obytným vozem je zde k dispozici několik parkovacích míst v blízkosti vodopádů.

Počitelj

Po nádherném dopoledni u vodopádů Kravica jsme se vydali do historického městečka Počitelj. Toto středověké město, zapsané na seznamu UNESCO, nás zaujalo svými kamennými domy, úzkými uličkami a starobylými pevnostmi. Procházka po městě a návštěva pevnosti nám poskytla úžasný výhled na okolní krajinu. Počitelj je ideální destinací pro ty, kteří chtějí zažít kousek historie a kultury.

Buško jezero

Naše cesta pokračovala k Buško jezeru, jednomu z největších umělých jezer na Balkáně. Toto jezero je oblíbeným místem pro různé vodní sporty a rekreaci. Strávili jsme odpoledne procházkami kolem jezera, rybařením a odpočinkem u vody. Večer jsme přejeli k národnímu parku Una a přespali v kempu Camping & picnic place Lucica.

Jedná se o přírodní tábořiště na nádherném a klidném místě s piknik stoly, wc či sprchami. Příjezd je ze strmého kopce s ostrou zatáčkou, proto je příjezd vhodný pro menší obytná auta do 6,5 metru. Pro větší obytné vozy raději použijte jiné místo pro přespání.

stahnout_button

5. DEN

Ráno se probouzíme v útulném kempu nedaleko Národního parku Una, který se nachází v severozápadní Bosně a Hercegovině. Tento park, bosensky známý jako Nacionalni park Una, je vyhlášený zvláštním zákonem v roce 2008, představuje první národní park v Federaci Bosny a Hercegoviny.

Po ranní kávě se vydáváme do údolí řeky Uny, kde se nachází malebné kaňony a divoká příroda. Turistické stezky nás provedou kolem průzračných potoků a hustých lesů, přičemž si užíváme každý moment tohoto úchvatného prostředí. S každým krokem se blížíme k hlavnímu cíli našeho dne – vodopádům Martin Brod.

Když dorazíme k vodopádům, jsme ohromeni jejich impozantním vzhledem. Řeka Una padá do údolí s neuvěřitelnou silou, vytvářejíc úchvatný pohled. Zde, uprostřed divočiny, si uvědomujeme, proč je tento park tak jedinečný.

Po strávení úžasného pátého dne v národním parku Una jsme se vydali na dlouhou cestu do Puly, konkrétně do malebné vesnice Fažana, která se nachází na pobřeží Jaderského moře v Chorvatsku.

Naše trasa vedla z Bihaće přes hranice Bosny a Hercegoviny a Chorvatska. Cesta byla plná nádherných výhledů na okolní krajinu, přičemž jsme projížděli jak horskými oblastmi, tak i údolími. Využili jsme výhod našeho komfortního obytného vozu Carthago, který nám poskytoval veškeré potřebné pohodlí během dlouhé cesty.

TIP PRO VÁS: Po cestě si můžete udělat mezizastávku na návštěvu Plitvických jezer

Pokud máte čas, doporučujeme udělat zastávku u Plitvických jezer. Tento národní park, který je zapsán na seznamu světového dědictví UNESCO, nabízí úchvatné výhledy na kaskádové vodopády, tyrkysová jezera a bohatou flóru a faunu. Je to ideální místo pro procházku a relaxaci před pokračováním v cestě.

6. a 7. DEN

Po dlouhém a vzrušujícím cestování jsme se rozhodli poslední dva dny našeho dobrodružství strávit v klidném a relaxačním prostředí Fažany a Puly. Tyto dny jsme věnovali odpočinku, užívání si krásného pobřeží a objevování místní kultury.

Fažana

Fažana je malebná rybářská vesnice, která se nachází jen pár kilometrů od historického města Pula. Tato vesnice je známá svým krásným pobřežím, úzkými uličkami a tradičními kamennými domy. Po příjezdu jsme se vydali na procházku po pobřeží, kde jsme si užili nádherný výhled na moře a blízké ostrovy.

Pula

Nedaleko Fažany se nachází město Pula, které je bohaté na historické památky, včetně slavného římského amfiteátru. Toto město nabízí mnoho kulturních a historických zážitků, od prohlídek starověkých ruin až po návštěvy místních muzeí a galerií. Večer jsme si užili tradiční chorvatskou kuchyni v jedné z místních restaurací.

Kempování ve Fažaně

Na noc jsme se ubytovali v kempu doporučeném na Park4night, který se nachází ve Fažaně. Tento kemp nabízí moderní vybavení pro obytné vozy, včetně elektrických přípojek, pitné vody a sociálních zařízení. Je ideálně situován blízko pláže, což nám umožnilo užít si ranní koupání v moři.

Přesnou trasu naší cesty si můžete zobrazit a stáhnout!

Na závěr naší cesty pro Vás máme 8 míst, které určitě v Bosně musíte navštívit.

• Mostar

Mostar je nejznámější destinací Bosny a Hercegoviny. Uhnízděný na březích křišťálově čisté tyrkysové vody řeky Neretvy se pyšní ikonickým osmanským mostem ze 16. století, Starým mostem, který je zapsán na seznamu světového dědictví UNESCO. Přestože byl během jugoslávské občanské války zničen, jeho rekonstrukce symbolizuje jednotu uprostřed kulturní rozmanitosti.

• Mystické Sarajevo

Sarajevo, hlavní město, je směsicí různých náboženství, která spolu harmonicky souzní. Jeho stará turecká čtvrť Baščaršija s tradičními řemeslnými obchůdky a četnými kavárnami je odrazem této kultury. Přesto zde přetrvávají jizvy jugoslávské občanské války, které jsou patrné na místech, jako je Tunel naděje, dojemné muzeum tehdejších bojů.

• Romantické Jajce

Jajce, malebné městečko na vrcholu 20 metrů vysokého vodopádu Pliva, vyzařuje středověký půvab. Jeho domy z osmanské éry a nedaleká Plivská jezera s okouzlujícími dřevěnými vodními mlýny dokreslují fascinující atmosféru.

• Poutní místo: Medžugorje – přístav poutníků

Nenápadné město Medžugorje se nečekaně řadí mezi nejnavštěvovanější katolická poutní místa. Od roku 1981, kdy šest mladých lidí ohlásilo zjevení Panny Marie, přitahuje toto mystické místo poutníky z celého světa.

• Počitelj: Óda na osmanskou architekturu

Tato bývalá pirátská pevnost podél řeky Neretvy se pyšní podmanivou osmanskou architekturou. Středověká pevnost, zdobená mešita a sahat-kula, hodinová věž ze 17. století, ztělesňují její historický půvab.

• Višegrad: Literární ikona

Monumentální most Mehmeda Paši Sokoloviće, zvěčněný v románu nositele Nobelovy ceny Iva Andriće „Most na Drině“, definuje toto město. Jeho strategický význam na starobylé obchodní stezce vedl k tomu, že byl zařazen na seznam světového dědictví UNESCO.

• Vodopády Kravica: mistrovské dílo přírody

Asi 40 kilometrů od Mostaru tvoří vodopády Kravica na řece Trebižat přírodní amfiteátr. Návštěvníci se mohou pod kaskádami koupat nebo si dopřát projížďku na kánoích po řece Trebižat, obklopené nedalekými restauracemi pro turisty.

• Národní park Una: Ráj milovníků přírody

Národní park Una, který se nachází na západě země, obtéká řeku Unu, známou svými kaskádami, jako je například Martin Brod. Kromě úchvatné krajiny nabízí park bohatou biologickou rozmanitost, v níž žije více než sto druhů ptáků, velké množství divoké zvěře a nabízí také široké možnosti pro outdoorové aktivity.

Bosna a Hercegovina, přestože je poznamenána pozůstatky dřívějších konfliktů, se neustále vyvíjí a láká cestovatele k prozkoumání svých půvabů. Je čas vydat se do této podmanivé země a objevit její poklady.

Pokud chcete zažít nezapomenutelné dobrodružství v obytném voze, rezervujte si svůj termín ještě dnes!