Proč by realitní kanceláře měly využívat sociální sítě k propagaci Vaší nemovitosti? Jednoduše kvůli efektivitě. Existuje několik úspěšných marketingových technik na výběr. Proč by měly být tedy zrovna sociální média v čele prodejní strategie?
V našem novém článku se pojďme podívat na to, jak správně cílený marketing na internetu může pomoci prodeji Vaší nemovitosti.
V první řadě jsou sociální sítě média, kde tráví většina produktivních lidí dost času. A to na denní bázi. Pokud budou lidé mít povědomí o realitní kanceláři z online světa (třeba za pomoci marketingu na sociálních sítích), při příštím nákupu či prodeji nemovitosti se jim daná realitní kancelář dozajista vybaví. Zvětšuje se tím okruh fanoušků a tím i šance prodat třeba právě tu Vaši nemovitost. Sociální média dovedou tedy budovat povědomí o značce, jsou tedy důležitou reklamou, a stejně spolehlivě mohou fungovat i jako prodejní kanál v realitách.
Je potvrzeno, že 44 % zájemců o koupi nemovitosti zavítá v první řadě na internet. Je to pro ně nejpohodlnější a nejdostupnější zdroj. Zároveň je zde i nejširší nabídka. Zájemci určitě míří do online světa ve větší míře, než aby navštěvovali fyzicky realitní kancelář, což byla praxe minulých let. Také je potřeba počítat s tím, že tento „online trend“ bude stále aktuálnější, jelikož mladí lidé vyrůstají do kybernetického světa a internet je pro ně prvotním zdrojem informací všeobecně.
Možná i proto vzniká spoustu nových realitních serverů, či inzertních serverů (i bez kooperace realitních kanceláří). Přestože pečlivou práci realitního agenta internet zcela rozhodně nenahradí, je potřeba ho při prezentaci nemovitosti v každém případě využít jako spojence. Kdo chce být vidět, musí se aktivně zapojit do života online. To platí i pro moderní realitní kanceláře, kterým osud jejich zakázek a reputace nejsou lhostejné.
Pro přehlednost nabízíme přehled nejpopulárnějších sociálních sítí celosvětově – seřazených dle počtu uživatelů (aktivních profilů) k lednu 2019. Na jakých sociálních sítích je největší pravděpodobnost, že inzerce Vaší nemovitosti bude mít úspěch?
Zdroj: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
A jaká je situace u nás? V České republice je samozřejmě na první příčce ve sledovanosti taktéž Facebook se zhruba pěti miliony uživateli. Téměř milion jich je z Prahy, 300 tisíc z Brna a 180 tisíc z Ostravy. Není také pravda, že by to byla kratochvíle jen pro mladé. Téměř půl milionu uživatelů Facebooku v ČR je starších 60 let. Nejpočetnější skupinu tvoří mladí lidé do 25 let (1,6 mil.) a lidé středního věku (26-35 let, celkem 1,4 mil.). Právě tato skupina je nejvíce zajímavou při prodeji realit.
Na druhém místě v ČR se drží YouTube, který ale počtem aktivních uživatelů Facebook téměř dohání. A navíc má i mnoho uživatelů neaktivních, na které velmi dobře funguje placená reklama. Potenciál na růst této sítě je navíc mnohem vyšší – roste rychleji než počet uživatelů Facebooku.
Třetí příčce v oblíbenosti dominuje Instagram, který i u nás po roce 2016 zaznamenal rychlý vzestup. Po zavedení některých funkcionalit z konkurenční sítě Snapchat (konkrétně Insta Stories) tohoto rivala Instagram zašlapal do země. Jedná se o nejrychleji rostoucí síť v současné době a je tedy potřeba se na ni taktéž zaměřit. V současné době Instagram v ČR eviduje cca 2 miliony uživatelů. I ve světě se jedná o vzestupný trend v užívání. Firemních účtů je na Instagramu stále oproti Facebooku méně (700 tis.), a proto má realitní agentura při propagaci Vaší nemovitosti na této síti i vyšší šanci uspět.
A konečně na čtvrtém místě v ČR nejčastěji uživatelé navštěvují síť LinkedIn (1,3 mil) uživatelů. Využití této sítě v marketingu je tedy třešničkou na dortu.
Na pomyslné páté příčce bychom hledali zmíněný Snapchat (na ústupu) a Twitter, stále aktuálnější jsou pak sítě Pinterest (250 tisíc uživatelů) a Tinder. Dostávají se k nám ale postupně i ostatní sociální média s prozatím minoritním dosahem oslovených potenciálních klientů.
Z výše uvedené statistiky je jasné, že sociální sítě by měly být nepostradatelnou součástí marketingového mixu (propagačních nástrojů) každé realitní kanceláře. V dnešní době se marketingová podpora prodeje Vaší nemovitosti nespokojí pouze se zveřejněním inzerátu na realitním serveru, ale je nutno více angažovanosti, aby Vaše nemovitost při prodeji mezi ostatní nezapadla. V roli prodávajícího máte díky tomu šanci na rychlejší prodej za lepší peníze.
Pokud Vám realitní kancelář nabídne službu propagace nemovitosti na sociálních sítích, je dobré se podívat i na jednotlivé profily této realitní kanceláře, pokud slibuje propagaci nemovitosti například na Facebooku. Nejdříve se podívejte, jaký to bude mít dopad. Určující by pro Vás měl být právě počet sledujících, kterým se prioritně Vaše nabídka zobrazí. Samozřejmě, že lze příspěvek propagovat i jako placenou reklamu. Potom bude mít dosah vyšší. Zeptejte se ale, jestli realitní společnost reálně za Váš příspěvek bude platit propagaci. Rozhodně to není standardní služba. Podívejte se na profil realitní kanceláře a na to, jak propagace nemovitostí vypadá v praxi – jak vypadají propagační videa, kdy jsou zveřejňována, kolik lidí na ně reaguje (pokud je tato informace zjistitelná).
Je také dobré, pokud realitní kancelář naplňuje svůj profil na síti i jiným obsahem, než je samotná propagace nemovitostí klientů. Například seriózními články, které populaci zajímají, nebo odborným obsahem. Takový profil bude pro sledující uživatele více atraktivní a neplacená reklama se dostane k více zájemcům, pravidelným navštěvovatelům stránek.
Už tedy víte, že využití sociálních sítí při prodeji nemovitosti je důležitou součástí a má své opodstatnění, výrazně zvyšuje šance na prodej. Vyhledejte tedy takovou realitní společnost, která tyto služby nabízí. Spolupráce s profesionály má jistě své výhody, které na osobních profilech nebudete moci využít. Například pro Vás nemusí být dostupná placená reklama, nebo se jen obtížně budete zaměřovat na SEO (optimalizace na klíčová slova). A důležitý je i kvalitní obsah – fotografie, prezentace, virtuální prohlídky či videa. Realitní kancelář navíc před nafocením a natočením pomůže i s homestagingem a bude disponovat kvalitní technikou. Ne každý dovede zkrotit média tak, aby výsledek stál za to. Nejhorší, co se Vám může stát je, že nevhodnou prezentací zbytečně nemovitost v online světě znehodnotíte.
A jak tedy může být Vaše nemovitost prezentována? Podívejte se na příklady, které pomohou prodat Vaši nemovitost rychleji a za vyšší cenu. Kromě klasických příspěvků níže může potenciální klient vždy samozřejmě provést akci (kliknutí) a dostat se tak na stránku věnovanou dané nemovitosti – například i na virtuální prohlídku. Důležité je, aby příspěvek dovedl zaujmout mezi ostatními. Zároveň by měl být krátký, ale výstižný – jednoduše čtivý. Proto jsou velice oblíbená právě videa, nebo atraktivní fotografie nemovitosti.
Příklad prezentace na Facebooku realitní společnosti:
Příklad prezentace na Instagramu realitní společnosti:
Toto jsou jen malé ukázky toho, jak to může vypadat. Ideální je Vaši nemovitost promovat nejen na sociálních sítích, ale samozřejmě využít i jiné marketingové prvky. Jsou to například: outdoorová reklama, webové stránky, online inzerce a placená reklama na jiných serverech atd. Šikovná realitní společnost si s takovým velkým úkolem dovede poradit a bude prezentovat Vaši nemovitost efektivně na těch médiích, kde je to vhodné.
Kromě vhodného obsahu musí realitní kancelář volit také to správné místo. Pokud se realitní agentura bude zaměřovat na zahraniční klientelu, bude samozřejmě využívat i jiné sociální sítě pro komunikaci, než jsou ty níže uvedené (např. Twitter, Snapchat, Pinterest, Tumblr, Reddit a jiné). Většina realitních agentur a prodejů se ale uskutečňují na území České republiky, proto se pojďme podívat na 4 nejpoužívanější sítě u nás.
Asi není třeba Facebook dalekosáhle představovat. Mezi mladší generací těžko najdeme někoho, kdo by jej neznal. Jedná se o největší celosvětovou síť vůbec. Na Facebooku najdete téměř třetinu světové populace (přes 2 miliardy uživatelů) a velký počet firem (cca 65 milionů firemních uživatelů). A to je již číslo, které by mělo každou seriózní realitní agenturu zajímat stejně tak, jako Vás v roli prodávajícího. Facebook je rozhodně místo, kde chcete svou nemovitost prezentovat.
Jedná se o sociální síť, která velmi rychle nabývá na významu a žije zejména sdílenými videi a fotografiemi uživatelů. V zahraničí velmi známá již léta (momentálně má přes miliardu uživatelů), u nás ještě před pár lety zapomenutá platforma, kterou si v počátcích působení oblíbili zejména mladí lidé toužící po úniku z Facebooku. Dnes již ale toto rozhodně neplatí a je zapotřebí komunikovat i na této síti. Reklama zde ještě není tolik zaběhnutá a běžně ji realitní agentury k propagaci nemovitostí klientů nevyužívají, je to ale jistě vítaný komunikační kanál. Pokud službu propagace Vaší nemovitosti na Instagramu realitní společnost nabízí, nebo na něm alespoň aktivně působí, je to jedině plus.
Tato síť je u nás navzdory světové popularitě („pouze“ cca 300 milionů uživatelů) poměrně známou sítí, a tak by rozhodně neměla být opomenuta. Zejména pokud realitní kancelář usiluje o to, aby v realitní branži byla brána vážně. Dříve síť zaměřená na trh pracovních nabídek a sloužící k navazování méně formálních pracovních vztahů a hledání zaměstnanců, dnes již profesionální sociálně-mediální stránka, kde najdete spoustu jiného obsahu. Příspěvky zde sdílí nejen samotní uživatelé, ale i kapacity v oboru. Většinou se jedná o příspěvky seriózní, proto v ní příliš odlehčení nehledejte. LinkedIn nabízí v realitní praxi spíše prostor pro sdílení serióznějšího (neprodejního) obsahu a budování povědomí o realitní kanceláři.
Přestože se nejedná o klasickou sociální síť, jako výše uvedené, i tak se jedná o významné sociální médium, kde se tvoří komunity. Realitní kanceláře zde již běžně spravují svá videa na firemních stránkách a samozřejmě je zde i mnoho možností placené reklamy. Youtube.com je rozhodně vítaným pomocníkem při prodeji a umožňuje prostřednictvím videa dát prodeji novou dimenzi. Jak může vypadat videoprohlídka na Youtube.com se podívejte opět v našem příkladu.
Načasování zveřejnění příspěvků je také důležitou součástí komunikace. Kdy je to nejlepší? Typický uživatel Facebooku si prohlíží příspěvky přes různá zařízení (mobilní telefon, notebook, stolní počítač, či tablet), navíc v průběhu celého dne a za různých situací (doma, cestou do práce, někdo i během práce…) Jisté ale je, že nejvíce zapojení se dá vypozorovat během obědové pauzy mezi 12-13:30 (až o 18% větší návštěvnost) a po této obědové pauze. Nejvíce zobrazení se dá dosáhnout ve všední dny mezi 13:30-15:00. Také platí, že nejlepším dnem pro sdílení je středa, částečně též pondělky. Sdílení nabídky Vaší nemovitosti v tyto dny ve špičce (13:30 -15:00) je tedy zárukou, že se dostane k nejvíce zájemcům. Pátek jako poslední den v týdnu je vhodný spíše pro sdílení odlehčeného obsahu, který zaujme více. Naopak „hluchými“ hodinami je čas mezi 20:00 večer až 08:00 ráno.
Instagram navštěvují lidé spíše opravdu ve chvílích volna. A nutno podotknout, že každý to má trochu jinak. Proto se u této sítě doporučuje cílit i několik příspěvků denně (jednu a tu samou nemovitost v průběhu dne v různé hodiny „připomínat“), nebo placená propagace. Opět platí, že obědová pauza je jedním z vhodných časů ke sdílení, stejně jako ráno (snídaně, cesta do práce) mezi 07:00-09:00 a poté večer po práci (17:00-19:00).
V síti LinkedIn je stále zapojena z větší části valná část personalistů a firemních klientů, kteří si nejčastěji kontrolují profil (nové nabídky práce, kontrola nabídek) přes den v nejproduktivnější pracovní dny (úterý, středa a čtvrtek). Ráno si běžní uživatelé kontrolují nabídky práce (07:30-8:30), dále kolem oběda a poté po práci (17:00-18:00). Naopak firemní klienti se zapojují během pracovní doby (ty se ale v realitách většinou tolik neangažují).
Zajímá Vás, jak propagace nemovitostí funguje u nás?
Našim klientům nabízíme zdarma propagaci jak na Facebooku, tak i na Instagramu, či YouTube. Tvoříme kvalitní obsah (4K videa, natáčení dronem, profesionální video prohlídky a jiné), který umíme efektivně prezentovat jak na našem webu, tak i na sociálních sítích a jinde. Předáváme našim fanouškům i důležité informace a postřehy z oblasti nemovitostí. Podívejte se na naši Facebookovou stránku, Instagram, LinkedIn či YouTube a posuďte sami.
Chtěli byste také takovou péči v oblasti propagace své nemovitosti?